WELCOME TO MASR7NA
 
البوابةالرئيسيةس .و .جبحـثالتسجيلالأعضاءالمجموعاتدخول

شاطر | 
 

 الامثله

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
barbry

avatar

عدد الرسائل : 69
العمر : 32
تاريخ التسجيل : 01/01/2008

مُساهمةموضوع: الامثله   الجمعة فبراير 15, 2008 5:12 pm

ايه رايكم يا جماعه لو كل واحد يدخل زى ما بيقول حكمه يقول مثل شعبى ودا يخلينا نعرف اكثر عن تراثنا وكمان نعرف امثله مختلفه من بلاد اخرى زى الجزائر مثلا ودى هاتكون مهمة امال

انا هابتدى الموضوع :

على راى المثل اقلب القدره على فومها يندلق الفول منها

وقال يا واخده القرد على ماله بكره يغور المال ويبقى القرد على حاله
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
إسلام شحاتة

avatar

عدد الرسائل : 48
العمر : 32
تاريخ التسجيل : 10/12/2007

مُساهمةموضوع: رد: الامثله   السبت فبراير 16, 2008 12:00 pm



حمارتك العرجه تغنيك عن سؤال اللئيم .

_________________
من الصعب ان ينمو الابداع في عقل جائع
والاصعب ان يختفى الاحساس من قلب شاعر

www.alshaer.un.ma
www.masr7na.un.ma
www.2dab.com
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
Rachad Alger

avatar

عدد الرسائل : 133
العمر : 31
تاريخ التسجيل : 07/01/2008

مُساهمةموضوع: رد: الامثله   السبت فبراير 16, 2008 12:33 pm

شكرا ليك يا بربري ... عجبتني الفكرة جدا و أنا زي ما إنت قلت ححاول أجبلكم في كل مرة مثل شعبي جزائري ... lol!


أنا نــْـــقولــَّـــك سيدي و أنت أَعرف قدري

_________________
جامعة الجزائر
كلية العلوم السياسية و الاعلام
قسم علوم اعلام و اتصال
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
barbry

avatar

عدد الرسائل : 69
العمر : 32
تاريخ التسجيل : 01/01/2008

مُساهمةموضوع: رد: الامثله   الأحد فبراير 17, 2008 12:11 pm

أن كان لك عند الكلب حاجه قوه يا سيدى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
Rachad Alger

avatar

عدد الرسائل : 133
العمر : 31
تاريخ التسجيل : 07/01/2008

مُساهمةموضوع: رد: الامثله   الثلاثاء فبراير 19, 2008 10:48 am

سيدي مليح زادلو الهوا و الريح

_________________
جامعة الجزائر
كلية العلوم السياسية و الاعلام
قسم علوم اعلام و اتصال
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
barbry

avatar

عدد الرسائل : 69
العمر : 32
تاريخ التسجيل : 01/01/2008

مُساهمةموضوع: رد: الامثله   الأحد فبراير 24, 2008 3:08 pm

ايش ياخد الريح من البلاط
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
barbry

avatar

عدد الرسائل : 69
العمر : 32
تاريخ التسجيل : 01/01/2008

مُساهمةموضوع: مجموعة امثله   الإثنين فبراير 25, 2008 12:38 pm

جت الحزينة تفرح ( شغلت شريط حكيم واعدت ترقص) * اصوم اصوم وافطر على ( المدفع ) * اطبخى يا جارية ( الانبوبة فاضية يا سيدى ) * لو حبيك عسل ( متحطلوش طحينة ) * الى ياكل لوحدة ( يشبع ) * اكل العيش ( يحب الطعمية ) * اللى معاة قرش محيرة ( يجيب حمام ويحمره ) * العين عليها ( لينسيس ) * قالوا للحرامى احلف ( قال وحياة قلبى وافراحة ) * من خرج من داره ( اينساش ياخد المفتاح معاة .. جبتك يا عبد المعين تشحنلى لاقيتك معاكش ميسد كوول
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
Rachad Alger

avatar

عدد الرسائل : 133
العمر : 31
تاريخ التسجيل : 07/01/2008

مُساهمةموضوع: رد: الامثله   الأحد مارس 02, 2008 8:14 am

الـــلي ما شاورك هـــنــّــــــاك

_________________
جامعة الجزائر
كلية العلوم السياسية و الاعلام
قسم علوم اعلام و اتصال
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
barbry

avatar

عدد الرسائل : 69
العمر : 32
تاريخ التسجيل : 01/01/2008

مُساهمةموضوع: رد: الامثله   الأحد مارس 02, 2008 1:36 pm

جت الحزينه تفرح ملقتلهاش مترح
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
Rachad Alger

avatar

عدد الرسائل : 133
العمر : 31
تاريخ التسجيل : 07/01/2008

مُساهمةموضوع: رد: الامثله   الإثنين مارس 03, 2008 5:45 am

عـــــاند و لا تـــحســــد

_________________
جامعة الجزائر
كلية العلوم السياسية و الاعلام
قسم علوم اعلام و اتصال
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
barbry

avatar

عدد الرسائل : 69
العمر : 32
تاريخ التسجيل : 01/01/2008

مُساهمةموضوع: رد: الامثله   الخميس مارس 06, 2008 4:07 pm

اصوم اصوم وافطر على بصله
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
Rachad Alger

avatar

عدد الرسائل : 133
العمر : 31
تاريخ التسجيل : 07/01/2008

مُساهمةموضوع: رد: الامثله   الإثنين مارس 10, 2008 4:05 am

barbry كتب:
اصوم اصوم وافطر على بصلة


في الجزائر نقول :

صام صام و فطر على جرادة Very Happy

_________________
جامعة الجزائر
كلية العلوم السياسية و الاعلام
قسم علوم اعلام و اتصال
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
إسلام شحاتة

avatar

عدد الرسائل : 48
العمر : 32
تاريخ التسجيل : 10/12/2007

مُساهمةموضوع: رد: الامثله   الإثنين مارس 10, 2008 6:01 am

بصلة المحب خروف

_________________
من الصعب ان ينمو الابداع في عقل جائع
والاصعب ان يختفى الاحساس من قلب شاعر

www.alshaer.un.ma
www.masr7na.un.ma
www.2dab.com
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
Rachad Alger

avatar

عدد الرسائل : 133
العمر : 31
تاريخ التسجيل : 07/01/2008

مُساهمةموضوع: رد: الامثله   السبت مارس 15, 2008 8:16 am

الحجرة من عند الحبيب تفاحة

_________________
جامعة الجزائر
كلية العلوم السياسية و الاعلام
قسم علوم اعلام و اتصال
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
barbry

avatar

عدد الرسائل : 69
العمر : 32
تاريخ التسجيل : 01/01/2008

مُساهمةموضوع: رد: الامثله   السبت مارس 15, 2008 6:02 pm

على راى المثل اللى بيقول :


اطبخى يا جارية كلف يا سيدى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
Rachad Alger

avatar

عدد الرسائل : 133
العمر : 31
تاريخ التسجيل : 07/01/2008

مُساهمةموضوع: رد: الامثله   الإثنين مارس 17, 2008 12:20 pm

ما يحس بالجمرة غير اللي كواتو

_________________
جامعة الجزائر
كلية العلوم السياسية و الاعلام
قسم علوم اعلام و اتصال
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
 
الامثله
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
MASR7NA :: المنتدى العام-
انتقل الى: